Thursday, October 18, 2012

UJIAN PERSONALITI STRESS



Ini adalah suatu ujian untuk mengukur adakah anda golongan yang terdedah kepada stress atau tidak mempunyai stress...
jawapan bagi setiap soalan ialah:
a) kerap kali
b) selalu
c) kadang -kadang
d) tidak pernah
SOALAN:
1) Saya lebih suka bermain ataupun menonton sukan yang pantas.
2) Pemandu yang memandu perlahan didepan saya, menjelikkan saya.
3) Saya hanya bercakap perkara yang penting sahaja bagi diri saya.
4) sambil makan saya suka membaca akhbar atau menonton tv.
5) Saya rasa bersalah apabila tidak melakukan apa - apa.
6) Saya ska petandingan atau sukan yang mencabar.
7) Saya selalu mengambil berat untuk menyiapkan tugasan tepat pada masanya.
8) Saya makan lebih cepat daripada orang lain.
9) Saya suka berjalan atau bergerak pantas.
10) Saya berfikir atau melakukan sesuatu, dua atau lebih tugas dalam suatu masa.
11) Saya cuba menghabiskan semua tugas dalam masa yang ada.
12) Saya menggigil apabila bercakap di khalayak ramai.
13) Saya suka memotong percakapan orang lain.
14) Saya tidak suka berbaris ataupun menunggu.
15) Saya lebih banyak tidur berbanding orang lain.
16) Saya suka bercakap lebih laju daripada orang lain.
17) Bagi memastikan perkara itu dibuat dengan betul, saya akan buat semua kerja itu.
18) Saya ada alasan untuk menepati masa temujanji.
19) Saya mengukur kejayaan saya dalam hidup dengan keupayaan saya mengumpulkan harta benda.
20) Saya tidak sabar apabila melihat orang lain melakukan sesuatu yang dapat saya lakukan dengan cepat ataupun lebih baik.

dah habis menjawab??
ok... untuk setiap jawapan a : 5 mata  b: 4 mata c: 2 mata d: 0 mata
jumlahkan keseluruhan mata anda...
jika anda mendapat skor diantara 50 - 100... anda adalah kategori A. iaitu..
- Aggresif, bertenaga, bercita-cita tinggi, terdorong  untuk bersaing.
- terdedah kepada stress. Jika skor anda > 70.. anda terdedah kepada pelbagai risiko.

jika anda mendapat skor <50 pula.. anda adalah kaegori B:
- penyabar, sederhana, kurang daya saing, dan memberikan stress kepada golongan A.


3 comments:

STATISTIK

Email Footer #2

PASTINYA LEBIH MENARIK DISINI....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

POSTER DADAH & ROKOK