Friday, December 21, 2012

INFO PENTING: ROKOK DAN ALKOHOL

Pada hari ini cikgu nak kongsikan artikel berkaitan dadah dan rokok yang dimana rokok rupa-rupanya antara yang duduk dalam kelompok 10 teratas dadah paling merbahaya. Semoga artikel ini boleh memberikan kita sedikit semangat dalam menjauhkan rokok.
Tak sangka aku pula dan dengan terkejutnya aku bila terbaca satu artikel dari laman blog Dr. Ben Kim yang menyatakan bahawa mengikut kajian, tembakau dan alkohol adalah di nilai sebagai lebih merbahaya berbanding ecstacy dan marijuana.
Dan antara 10 dadah yang dimaksudkan itu adalah (mengikut turutan bahaya dari bawah ke atas);
  1. Heroin - sering juga kita dengar dengan nama smag,skug dan junk.
  2. Kokain – sering juga di dengar dengan istilah snow,flakes,coke dan blow
  3. Barbiturat
  4. Street Methadone
  5. Alkohol
  6. Ketamin – halusinasi yang kuat. Juga digelar Special K.
  7. Benzodiazepin – keluarga dadah sedatif.
  8. Amfetamin
  9. Tembakau
  10. Buprenorphin
Mengapa dadah dalam golongan 10 ini di klasifikasikan sebagai yang paling merbahaya? Ini adalah kerana di atas beberapa faktor yang antaranya;
  • Boleh menyebabkan kecederaan fizikal dan gangguan mental kepada penggunanya.
  • Potensi ketagihan yang tinggi dan sukar untuk dibendung.
  • Kesan dadah itu sendiri terhadap masyarakat
  • Kesukaran dalam mengurangkan ketagihan
Adalah di anggarkan bahawa tembakau adalah 40% penyebab kebanyakkan semua penyakit hospital, manakala alkohol yang terlibat dalam lebih daripada 50% daripada semua rawatan kecemasan hospital. Memandangkan statistik ini, mengapa alkohol dan tembakau adalah sah di sisi undang-undang untuk menggunakan dalam polisi dadah semasa untuk Britain,Amerika Syarikat dan termasuk juga jualan rokok dan minuman alkohol dalam pasaran Malaysia serta dijual pula secara terbuka.
Dari segi potensi keseluruhan untuk menyebabkan kemudaratan, jika rokok dan alkohol di ambil dengan kerap, ia boleh dikategori sebagai kesan yang sama seperti mengambil dadah yang  lain seperti kokain dan heroin. Akhir kata, jauhi rokok dan alkohol. Kepada anda yang sememangnya perokok, Marilah sama-sama cuba kuatkan semangat untuk berhenti merokok sebelum terlambat.
 
 

No comments:

Post a Comment

STATISTIK

Email Footer #2

PASTINYA LEBIH MENARIK DISINI....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

POSTER DADAH & ROKOK